Met deze pijler streven we ernaar de groei van toerisme in goede banen leiden. We kijken gericht wanneer we producten in de markt gaan zetten en richting welke doelgroep. Daarbij richten we ons op inkomend én binnenlands toerisme. We doen gerichte investeringen. Zo blijft het budget voor ‘leisure nationaal’ stabiel, vergroten we het budget voor ‘leisure internationaal’, en zetten we een bescheiden budget in voor ‘zakelijk nationaal’. We maken onder andere gebruik van een online benadering, inclusief PR en influencer marketing en werken nauw samen met relevante partners om ook de internationale markt te bereiken.
Deze programmalijn zet zich in op de vermarkting van Overijssel op nationaal en internationaal niveau. Op nationaal niveau is de laatste jaren ingezet op het vermarkten van Overijssel door middel van VisitOost (www.visitoost.nl). Dit doen we gericht op doelgroepen uit de Leefstijlvinder. In deze regio-overstijgende aanpak wordt Overijssel vermarkt bij de Inzichtzoeker en bij de Plezierzoeker. We zetten daar met name in op seizoensverlenging, het creëren van top-of-mind awareness voor Overijssel als vakantiebestemming, een positieve attitude tegenover Overijssel als vakantiebestemming en interesse om Overijssel zelf te ontdekken. Via diverse campagnes en subcampagnes wordt het aanbod van Overijssel in de etalage gezet, om de doelgroep zo te trekken in de Oriëntatie- en Inspiratiefase van de customer journey. Met het communicatieconcept Overijssel Verrijkt je wordt ingespeeld op de meest verrassende provincie van Nederland.
Op internationaal niveau is er de Hanzestedenlijn die we oppakken in samenwerking met Gelderland en het NBTC. Deze lijn richt zich op de Vlaamse en Duitse markt.
Daarnaast voeren we op internationaal niveau vanuit Overijssel ook andere brede campagnes richting de Duitse markt.
Via de rapportagepagina’s kun je op ieder moment de statistieken bekijken. Per kwartaal werken wij de resultaten bij. Zo meten wij het bereik van onze platformen en hoeveel conversies dit bereik oplevert. Ook het bereik van persuitingen en de resultaten van social media en advertising campagnes worden strak gemonitord, zodat we kunnen bijsturen waar nodig. We delen onze mijlpalen en een planning van komende uitingen of campagnes.
Bekijk de resultaten hier: