Fill 1 Fill 1

Presentaties bijeenkomsten innovatieprogramma TOTO-2

Group 10 17 april 2024

Maar liefst 124 bedrijven en 25 groepsaccomodaties hebben deelgenomen aan het subsidietraject Topprogramma Overijsselse Toeristische Ondernemers (TOTO-2). Het traject is opgezet ter stimulering en ondersteuning van innovatie onder toeristische en recreatieve ondernemingen in Overijssel. De subsidie is vooral veel ingezet op duurzaamheid, digitaliseren en het bevorderen van toegankelijkheid.

 

Gastvrij Overijssel, de netwerkorganisatie voor de Overijsselse vrijetijdseconomie, is uitvoerder van het provinciale programma. Tijdens ons najaarscongres ontvingen vier bedrijven de innovatie award uit handen van gedeputeerde Hoogland. Wie dat waren en hoe zij de voucher hebben ingezet, lees je hier.

 

Naast de voucher en adviezen van KHN en HISWA-RECRON, inspireerden we deelnemers tijdens diverse bijeenkomsten en workshops. Voor alle deelnemers en andere geïnteresseerden: je vindt hieronder de gebruikte presentaties terug!

 

(En wil je het innovatiehandboek van het eerste TOTO-traject inzien? Klik dan hier).

Symposium: Goed personeel? (G)een probleem!

22 maart 2022

Hoe vinden ondernemers in de krappe arbeidsmarkt personeel en kunnen ze enthousiaste mensen binden en blijven boeien? Over dit thema spraken ondernemers en studenten uit de gastvrijheidssector op een symposium van Gastvrij Overijssel in Hengelo op dinsdag 22 maart.

Laat je inspireren door deze ondernemers en hun personeelsbeleid en bekijk de filmpjes:

Najaarscongres: Gastvrijheid en digitalisering; van noodzaak tot kans

24 oktober 2022

Niets is zo constant als verandering… en daarom is continue bijspijkering nodig om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rondom digitalisering! Tijdens hét najaarscongres van Gastvrij Overijssel zijn we helemaal up-to-date gebracht over digitalisering in de vrijetijdssector, met thema’s als cyber security, dynamic pricing, robotisering en digitale trends!

Maria Genova over cybersecurity

Key-note spreker was Maria Genova. Deze journalist en schrijfster nam de gasten mee in de wereld van cybersecurity. Cybercriminaliteit blijft zich rap ontwikkelen en als bedrijf zijn er veel makkelijk te implementeren stappen om deze dreiging beter af te kunnen weren. Deze sessie opende de ogen van veel ondernemers. Zo werden er do’s en don’ts gedeeld voor het kiezen van een veilig wachtwoord en werden e-mails van hackers onder de loep genomen. Daarnaast hebben de aanwezigen vanuit het perspectief van hackers naar hun eigen online veiligheid gekeken.

Op basis van statistieken weten we inmiddels dat de kans op een fysieke inbraak 1 op de 125 bedraagt terwijl de kans op een cyberaanval op een mkb bedrijf maar liefst 1 op de 5 en dus 20% is. Dit gigantisch hoge percentage betekent dat het een kwestie van tijd is dat je hier als ondernemer mee te maken krijgt. Tel daarbij op dat de aanvallen steeds geavanceerder worden en je moet dubbel op je hoede zijn.

Het is al lang niet een zolderkameractie meer maar een gigantisch moderne bedrijfstak die 24 uur per dag programma’s laat draaien waarmee ze lekken in systemen van bedrijven en organisaties opsporen.

Naast de klassieke vormen van internetcriminaliteit zoals hacking, spoofing of phishing zal ook de wereld van Artficial Intelligence (AI) een steeds grotere rol gaan spelen. Vanwege het hoge dreigingsniveau betekent dit ook dat de verzekerbaarheid van cybercriminaliteit nu al lastiger wordt als je niet kunt aantonen dat je maatregelen hebt getroffen.

Dit is de reden waarom Gastvrij Overijssel topspreekster cybersecurity en onderzoeksjournalist Maria Genova heeft gevraagd om ondernemers in de gastvrijheidseconomie bij te scholen op dit specifieke vakgebied. Meer informatie vind je in de presentatie op de volgende pagina’s om op een rustig moment deze nog eens te kunnen doornemen.

Tijdens het najaarscongres vond een drietal workshops plaats. Niet alle presentaties daarvan kunnen worden gedeeld, maar we kunnen wel in het kort het geheugen opfrissen:

Workshop Digitalisering door Hans van der Kooij

De workshop ‘Digitalisering’ werd door trendwatcher Hans van der Kooij van KHN de belangrijkste ontwikkelingen en trends op het gebied van robotisering en digitale toepassingen in de horecasector toegelicht. De rondrijdende robot was hier een mooi voorbeeld van.

Workshop Dynamic Pricing door Bookingxperts

In de workshop ‘Dynamic Pricing’ met Anne Venema van ’t Mölke en Lars de Boer van Bookingxperts werd licht geschenen op de toepassing van dynamic pricing voor hotels en vakantieparken. Wat zijn de mogelijkheden, wat levert het op en wat zijn de voor- en nadelen? Zo werd gedeeld hoe een dynamische prijs wordt bepaald en hoe deze kan worden ingezet om bezoekers te overtuigen een boeking te plaatsen.

Workshop Online marketing door Steven de Jong

Tot slot was er een workshop over ‘Online marketing trends’. Steven de Jong van Olifant Media nam de ondernemers met 20 tips mee langs diverse online disciplines; SEO, SEA, Social Media en Google Analytics. Hiermee werden er praktische handvatten gegeven waar de ondernemer zelf mee aan de slag kan om de bezoeker te bereiken en te inspireren.

Symposium: Uitdagingen omzetten in kansen

12 december 2024

Ruim 80 ondernemers en andere betrokkenen vanuit de overheid en andere organisaties kwamen bijeen in de Zwarte Silo in Deventer. Met interessante sprekers, een hoop gelach en inspirerende verhalen. Ook vond de uitreiking van de innovatie-awards plaats, met bijzondere innovatieprojecten, mogelijk gemaakt door de TOTO-subsidie. Jan Ybema, voorzitter Gastvrij Overijssel, begeleidde de dag en presenteerde de plannen voor de sector vanaf 2024.

ToeristenRadar door Fred van Schoonhoven

Fred van Schoonhoven nam de bezoekers mee in de toeristenradar. Hij liet zien hoe natuurbehoud en het trekken van bezoekers prima naast elkaar kan bestaan.

Workshop Overstap naar een gasvrij vakantiepark door Greenvis

Greenvis gaf een presentatie over hun pilot om over te gaan naar een gasvrij vakantiepark. Ja – gasvrij, zonder ‘t’! Het park gaat helemaal van het gas af en wordt daarmee steeds duurzamer. Dit bracht boeiende discussies op gang, wat aangeeft dat veel ondernemers hier actief over nadenken.

Generatiemanagement door Kim Jansen

Kim Jansen ging in op de generatieverschillen van personeel. Kim: “Het belang ligt in de jeugdigheid in elke generatie en de kwaliteit van interactie tussen generaties.”

Wellicht ook interessant

Subsidie
Natuurlijk en groen ondernemen - inspiratie en stappenplan
Bijeenkomst
Symposium 12 december: Uitdagingen omzetten in kansen
Contact
Fill 1